Odih Hasan - Ramadhan

 



Malam ini Ramadan bertamu. Tiba-tiba datang ke teras kehidupan dan membawa banyak kebahagiaan. Bahagia diberi kesempatan untuk menangisi masa lalu yang terluka oleh dosa. Yang perihnya susah hilang di hati. Tetapi tidak bosan Ramadan membungkuskan harapan kepada Ar-Rahman.

Malam ini Dia mengirim Ramadan kepada kita. Artinya Dia mengirim kesempatan berjumpa malam-malam yang syahdu dalam sujud. Membasuh lara karena jiwa yang sempat kotor.

Malam ini arus kedamaian Ramadan menerpa kerinduan pada fitrah. Menghanyutkan noda jiwa yang iri kepada sesama, noda keserakahan padahal sudah diberi cukup. Noda dendam padahal memaafkan lebih menentramkan. Noda kesombongan pada titipan-titipan sesaat yang sejatinya adalah ujian.

Malam ini Ramadan menjadi hujan. Semoga gemercik ketenangan Ramadan berubah menjadi deras motivasi ketaatan. Merendahkan serendah-rendahnya. Berpasrah sepasrah-pasrahnya. Berjuang pada titik paling ujung. Menjemput takwa. Kata kunci kejayaan diri, keluarga, dan bangsa.

Malam ini izinkan Ramadan masuk sampai ke bilik-bilik hati paling tersembunyi. Terima kasih, Allah, Engkau baik sekali memberikan ia lagi kepada kami, setelah berkali-kali kami melupakan kebaikan Ramadan-ramadan sebelumnya. Kali ini izinkan kami memperbaiki.

Ahlan, Ramadan. Ahlan wa marhaban.


Komentar

Postingan populer dari blog ini

DOA PEMBUKAAN JAMBORE PENDAMPING DESA SE - PROVINSI BANTEN

SAMBUTAN KETUA DPD KNPI KABUPATEN SERANG PELANTIKAN PENGURUS DPD KNPI KAB SERANG PERIODE 2015-2018

Contoh Teks Doa Sumpah Jabatan PPS